Krzywy Las-Swobnica-Glinna | rowerzystka.bikestats.pl Rowerkiem przez świat...

• Sprzęt Agnes

Krzywy Las-Swobnica-Glinna

Niedziela, 28 października 2012 · dodano: 30.10.2012 | Komentarze 14

Wycieczka została zapowiedziana na forum RS, z tym, że odbyć miała się w sobotę. Po przeanalizowaniu prognoz pogody, uzgodniono, ze wyjazd jest w niedzielę. Część grupy dojechała do Gryfina pociągiem, ja z Marzenką uzgodniłyśmy, że do Gryfina dojedziemy rowerami, bo na dworzec PKP nie opłaca nam się wracać (dla mnie to odległość ok. 9 km, dla Marzenki z Mierzyna jeszcze więcej). Umówiłyśmy się o 7.30 w Warzymicach i razem już popedałowałyśmy przez Niemcy do Gryfina.

Pogoda zapowiadała się wspaniale, choć o tej porze było mocno rześko :)

Na miejscu już zastałyśmy kilka osób...

Gdy ruszyliśmy do Krzywego Lasu, dołączyła do nas Tereska (Mimoza)

Następnym celem wycieczki...

...była DDR-ka prowadząca do Swobnicy, którą to już swego czasu przejechałam, ale o innej porze roku. Tym razem słońce do spółki z jesienią, pięknie pomalowali świat i cudnym widokom nie było końca...

Wspomniana DDR-ka...

...i towarzyszące nam widoki...

Czas na popasik...

dziewczyny rozprawiają o ważnych, rowerowych spawach...

Dojechaliśmy do Swobnicy. Nasz fotograf czyni cuda, by zrobić nam dobre zdjęcie...

...co zresztą widać

Fotka Yogiego

Pod sklepem w Swobnicy dołącza do nas michuss, który miał na nas czekać w Baniach, ale wszystko wyszło inaczej ;)

Harmonia w piciu...

Przyszedł czas na zwiedzanie. W Swobnicy znajdują się ruiny zamku joannitów z XIII wieku.

Teren jest strzeżony przez dozorcę oraz dwa wielkie psy. Yogi, sprawca dzisiejszego rowerowego zamieszania, używa swego wdzięku i pan wpuszcza nas, byśmy mogli zwiedzić obiekt.

Zamek został wzniesiony w II połowie XIV wieku i pełnił funkcję siedziby komandorii. Składał się z prostokątnego domu mieszkalnego oraz potężnej wieży wbudowanej w mury obronne. W połowie XVII w. po wojnie trzydziestoletniej zamek przejęła królowa szwedzka.

W 1680 r. zakupiony został przez żonę elektora brandenburskiego Dorotę. Na jej zlecenie zamek zostaje poddany gruntownej przebudowie i zamienia się w trójskrzydłową barokową rezydencję.

Prace prowadzone były najpierw pod nadzorem Ryckwaerta (prowadził budowę m.in. zamku w Schwedt, Oranienbaum i Zerbst), a po roku 1682 Michaela Smidsa i Johanna Neringa (autor pałacu Charlottenburg w Berlinie). To z tego właśnie okresu pochodzi całkowicie zachowane, jedyne w swoim rodzaju na terenie Pomorza Zachodniego, wspaniałe barokowe wyposażenie wnętrz, na które składają się stiukowe sufity, kominki, posadzki, klatki schodowe oraz malowidła ścienne na drugim piętrze.

Pod koniec XIX dokonano niewielkich przeróbek zamku (zlikwidowano tympanon w głównej osi pałacu), ale poza tym obiekt przetrwał w niezmienionej postaci do chwili obecnej. Od 1872 r. Swobnica stała się rezydencją domu królewskiego. Opuszczony na początku XX wieku, po 1945 roku przeszedł w posiadanie PGR, które urządziło tu najpierw swoje biura, a potem spichlerz.

W roku 1992 zamek został zakupiony przez Pana van Leendert, który obiecał utworzyć tu hotel, pole golfowe itp. Obietnice te nie zostały nigdy zrealizowane. W międzyczasie właściciel rozpoczął w Polsce działalność polegająca na skupie i przetwórstwie dziczyzny.

Zamek wielokrotnie przechodził w posiadanie spόłek-cόrek pana van Leendert, który w ten sposób unikał płacenia kar nakładanych przez zachodniopomorskiego konserwatora zabytków i odpowiedzialności za stan budowli

Wielokrotnie podejmowano próby porozumienia się z właścicielem obiektu i uratowania go przez zagładą, ale niestety wszystkie te próby zostały przez van Leenderta i jego pracowników zablokowane. W lutym 2008 po silnych zimowych wichurach zawaliło się najstarsze skrzydło zamku. Skrzydło południowe jest w stanie krytycznym. Dach nad skrzydłem głównym przecieka i przepiękne barokowe stropy oraz malowidła ścienne ulegają w zastraszającym tempie destrukcji.

W sierpniu 2009 roku powstało z inicjatywy lokalnych miłośników historii Stowarzyszenie Zamek Swobnica, którego celem jest uratowanie tego jednego z najcenniejszych obiektów zabytkowych Pomorza Zachodniego przed całkowitym zniszczeniem. W lipcu 2009 prokuratura rejonowa w Gryfinie wszczęła dochodzenie przeciwko obecnemu właścicielowi z powodu doprowadzenia do zawalenia się skrzydła zamku.

14.11.2011 Pałac w Swobnicy znowu przeszedł we władanie do gminy Banie.
Po 19 latach upadku i dewastacji gmina Banie przejęła pałac z rąk Leenderta. Starania obu stowarzyszeń i zaangażowanych miłośników pałacu spełzłyby na niczym, gdyby nie upór i wytrwałość pani Wójt gminy Banie, ktόra w ciągu wielomiesięcznych negocjacji przekonała Leednerta do oddania obiektu.

Dzięki kwocie od Ministerstwa Kultury wymieniona już dach na środkowym obiekcie.

Miejmy nadzieję, że pani Wójt gminy Banie starczy sił na renowację togo cennego obiektu.

Park przylegający do zamku:

Czas na nas. Teraz kierunek Glinna.

Fotka Yogiego

Objeżdżamy z drugiej strony Jezioro Długie, mijamy z boku Banie i dalej przez Kunowo, Swochowo i Parsów. Po drodze kilka atrakcji widokowych...

Dwór neobarokowy z drugiej połowy XIX wieku w Swochowie - tutaj jednak, nikt nas nie wpuścił, więc robimy tylko fotki z daleka

Słońce chyli się ku zachodowi, a przed nami jeszcze długa droga...

Atrakcji w postaci ładniutkiego terenu też nie zabrakło...

Krótki popasik i nasze rumaki...

Mijamy niemiecki cmentarz w Starym Czarnowie

i pięknym i bardzo eleganckim brukiem :( dojeżdżamy do Glinnej

Szkoda tylko, że zrobiło się już późno i słońce schowało się poza horyzont

Powrót Puszczą Bukową już po ciemku na światłach, dalej Autostradą Poznańską do domku.
To była bardzo udana wycieczka, choć, z powodu sporej ilości bruku, kiepskiego asfaltu, terenu itp, nie należała do lekkich. Jednak wspaniała atmosfera oraz słoneczna pogoda, i piękne widoki zrekompensowały trudy tej wycieczki.

Dziękuję Ernirowi za światełko, Monerowi za czujność w każdej chwili, gdy na dłuższą chwilę tracił nas z oczu, Yogiemu za piękne fotki, wszystkim uczestnikom za towarzystwo i wspaniałą atmosferę. Do następnego razu!

Kategoria 2012

alistar
| 22:11 niedziela, 4 listopada 2012 | linkuj Fantastycznie uchwycona jesień! :)
I ile zdjęć... :)
Jaszek
| 23:10 piątek, 2 listopada 2012 | linkuj Fantastyczna wycieczka i fantastyczna relacja. Z zaciekawieniem przeczytałem o historii zamku, szkoda, że coraz mniej zamek przypomina. Mocno żałuje, ze nie zmobilizowałem się do zabrania razem z Wami.
jotwu
| 17:12 piątek, 2 listopada 2012 | linkuj Małgosiu obok pięknych zdjęć zachęcających do zaglądnięcia na fotografowane tereny (krzywego lasu dotąd nie widziałem) przemyciłaś kawał solidnej wiedzy związanej z zabytkowymi obiektami - pracowita pszczółka z Ciebie.
alistar
| 11:30 czwartek, 1 listopada 2012 | linkuj Cudna jesień! Pasąca oczy :)
srk23
| 15:39 środa, 31 października 2012 | linkuj Małgosiu długo ostatnio każesz czekać na swoje relacje, ale jak zawsze warto :)
tunislawa
| 15:36 środa, 31 października 2012 | linkuj ja też jakbym była ...ale chyba za duży dystans dla mnie na tę porę roku ......ale widoków i towarzystwa szczerze zazdroszcze ! :))))
jewti
| 13:53 środa, 31 października 2012 | linkuj Super wycieczka...i fajne zdjątka...
Nefre
| 13:33 środa, 31 października 2012 | linkuj No tak można powiedzieć, że jechałam razem z Wami, siedząc teraz w biurze:)))) Super wycieczka, szkoda że pałacyki i zamki popadają w taką ruinę....Piękne jesienne fotki
lukasz78
| 13:10 środa, 31 października 2012 | linkuj Może się narażę, ale jestem sceptyczny co do odbudowywania ruin na siłę. Było, minęło... W sumie ruiny też są świadectwem historii i zmian dziejowych - wojen, komunizmu, polskiego lumpenkapitalizmu... No chyba, że gmina to traktuje jako inwestycję, czyli włoży kasę w odbudowę a potem będzie umiała czerpać z tego zyski. Wtedy jestem za.
mih
| 11:11 środa, 31 października 2012 | linkuj Kurcze tego zameczku to Wam zazdroszczę :) Ale 120 km po puszczy to już niespecjalnie :p
ememka
| 10:03 środa, 31 października 2012 | linkuj Swietna wycieczka, widze ze mieliscie piekna pogode, ciekawe tereny, no i dystans tez sluszny;)
Gratuluje! :)
michuss
| 09:10 środa, 31 października 2012 | linkuj Ja również. ;)
Hubi75
| 08:58 środa, 31 października 2012 | linkuj Małgosia, po przeczytaniu, czuję się prawie jakbym tam był :)