Na Fieldorfa przez Cmentarz Centralny... | rowerzystka.bikestats.pl Rowerkiem przez świat...

• Sprzęt Kropka

Na Fieldorfa przez Cmentarz Centralny...

Środa, 24 października 2012 · dodano: 24.10.2012 | Komentarze 16

...w sprawach służbowych, a potem do biura. Pogoda super, choć niebo zaciągnięte.

Po drodze kilka fotek naszego pięknego cmentarza...

...i troszkę historii:

Potrzeba wybudowania nowego cmentarza powstała po roku 1873, gdy małe przykościelne cmentarze zostały przepełnione, a dzięki temu, że Szczecin przestał być twierdzą pojawiły się tereny pod budowę. Cmentarz otwarto 6 grudnia 1901 roku. W latach 1900-1903 pod kierunkiem architekta Wilhelma Meyera-Schwartau zbudowano bramę główną oraz budynki administracji i kaplicę cmentarną. Około roku 1930 zbudowano drugą, modernistyczną, kaplicę. Nie doczekała jednak do naszych czasów i rozebrana została w 1984 roku.

Architektura cmentarza nawiązuje do nekropolii Friedhof Ohlsdorf w Hamburgu. Widać tu połączenie kilkunastu krajobrazów ogrodowych. Projektując cmentarz starano się maksymalnie upodobnić go do parku-ogrodu. Dużą część terenu nekropolii przeznaczono na zieleńce, zbiorniki wodne, żywopłoty, szerokie aleje obsadzane szpalerami dekoracyjnych drzew.

W starszej, wschodniej części cmentarza głównym alejom nadano kolisty przebieg, dobrze wykorzystując naturalne ukształtowanie terenu. Nie zapomniano o ułatwiających komunikację schodkach, drewnianych mostkach dla pieszych, a nawet punktach widokowych.

Główną kaplicę cmentarza wzniesiono według projektu Wilhelma Meyer-Schwartau w latach 1900-1902. Powstała budowla o malowniczej, bogatej elewacji, inspirowanej architekturą romańską. Kaplica, zbudowana na planie krzyża greckiego, zwieńczona została wysoką kopułą. Usytuowana na wzniesieniu, otoczona od zachodu rozległą wolną przestrzenią z basenem i fontanną , stała się centralnym punktem cmentarza i jego najbardziej rozpoznawalnym elementem. W latach 1924-1925 przy kaplicy wzniesiono krematorium, z wysokim, 16-metrowym kominem.
Po zakończeniu II wojny światowej kaplica nie była użytkowana. Dopiero w 1981 przystąpiono do jej odbudowy. W maju 1981 r., w trakcie prac remontowych, wybuchł pożar, który strawił znaczną część budowli – całkowitemu spaleniu uległa m.in. centralna kopuła. Odbudowa trwała 13 lat.

Na wzór ówczesnych nekropolii Hamburga, Wiednia i Berlina cmentarz w Szczecinie ma charakter parkowy – rośnie tu około 415 gatunków i odmian drzew, oraz krzewów. Cmentarz Centralny w Szczecinie to największy cmentarz w Polsce, trzeci co do wielkości w Europie i jeden z największych na świecie.

Po południu już w gorszych warunkach wróciłam do domu. Przez całą drogę siąpał sobie rzęsisty drobny deszczyk, doskonały do kompletnego nawodnienia odzieży ;)

zbigniewkarczews
| 19:55 piątek, 4 stycznia 2013 | linkuj bardzo ciekawe,mieszkam w krakowie obok cm.rakowickiego piekny ,ale nie tak rozlegly,znam tez cmentarz we lwowie jest tez b.ciekawy ,choc po cichu niszczony przez ukraincow .to ze my obudowujemy cm.niemiecki dobrze o nas swiadczy ,piekne drzewa.....pozdawiam
| 19:51 piątek, 4 stycznia 2013 | linkuj bardzo ciekawe,mieszkam w krakowie obok cm.rakowickiego piekny ,ale nie tak rozlegly,znam tez cmentarz we lwowie jest tez b.ciekawy ,choc po cichu niszczony przez ukraincow .to ze my obudowujemy cm.niemiecki dobrze o nas swiadczy ,piekne drzewa.....pozdawiam
rowerzystka
| 14:08 sobota, 27 października 2012 | linkuj Szczeciński cmentarz, to rzeczywiście ciekawy obiekt.
Łukasz (@Łukasz78), historia jest historią, jakakolwiek ona nie jest. My tu mieszkamy i jesteśmy dumni z naszego miasta.
Krzyś (@benasek) czekam z niecierpliwością, aż zawitasz do nas :)
Jacek, akcje nieco wzrosły ;).
mih
| 21:31 czwartek, 25 października 2012 | linkuj Ma swój klimat :) Dla mnie tylko parkowo-historyczny, na szczęście bliskich znajomych tam jeszcze nie mam.
tunislawa
| 20:38 czwartek, 25 października 2012 | linkuj piękny ...i bardzo często przeze ,mnie odwiedzany ....kto nie był , musi koniecznie przyjechać !
Jaszek
| 20:32 czwartek, 25 października 2012 | linkuj @Małgosia: Tytuł mnie zaintrygował;-)

Nasz cmentarz to niezły cel wycieczki, ale chyba nie bardzo wypada się tam wybrać w większym gronie. Moja relacja z poprzedniego roku
benasek
| 20:08 czwartek, 25 października 2012 | linkuj Doszedł kolejny punkt, jaki muszę odwiedzić, będąc w Szczecinie...
hombredelrio
| 16:55 czwartek, 25 października 2012 | linkuj W pełni zasługuje na miano jednego z cudów Polski.
srk23
| 14:25 czwartek, 25 października 2012 | linkuj Widzę z Twoich zdjęć że jesień nabrała już prawdziwych dla siebie barw.
sikorski33
| 14:18 czwartek, 25 października 2012 | linkuj U nas dzisiaj wieje i siąpi deszcz. Plany rowerowe na sobotę są zagrożone :( Historia cmentarza bardzo ciekawa. Fotki jak zwykle, piękne:)
lukasz78
| 09:45 czwartek, 25 października 2012 | linkuj Jakiej historii, w warszawskiej szkole każde dziecko wiedziało, że historia Szczecina zaczyna się od roku 1945 :)
jotwu
| 06:45 czwartek, 25 października 2012 | linkuj Jak to miło, że obok zdjęć pokazujących urodę naszego cmentarza "przemyciłaś" tu także kawałek historii tego miejsca spoczynku wielu pokoleń mieszkańców Szczecina.
JoannaZygmunta
| 05:43 czwartek, 25 października 2012 | linkuj Na WszystkichŚwiętych najłatwiej pewnie dojechac rowerem a nie autem.
Trendix
| 05:43 czwartek, 25 października 2012 | linkuj Gosia super kawałek historii przedstawiłaś :)
Nefre
| 21:35 środa, 24 października 2012 | linkuj Piękne barwy... Cmentarz ma ciekawą historię:))