Świąteczne, leniwe rowerowanie | rowerzystka.bikestats.pl Rowerkiem przez świat...

• Sprzęt Łunibajczyk

Świąteczne, leniwe rowerowanie

Niedziela, 24 kwietnia 2011 · dodano: 24.04.2011 | Komentarze 0

Pierwszy dzień Świąt Wielkanocnych za nami. Córcia wybyła biesiadować dalej, a ja o 18.00 postanowiłam spalić nadmiernie zdobyte kalorie. Szybko wskoczyłam w ubranko (już letnie, jednak pod koszulkę rowerową założyłam jeszcze jedną - termoaktywną) Popedałowałam w kierunku Warzymic, dalej przez Karwowo, Smolęcin, Barnisław, Warnik, Bobolin, Stobno, Dołuje by w Skarbimierzycach skręcić do Mierzyna, a następnie w Szczecinie na rondzie Gierosa wjechać na ścieżkę rowerową na Europejskiej. Poniżej kilka zdjęć pstrykniętych w czasie jazdy.
Warzymice © rowerzystka

Przed mną Karwów.
Pierwsze wzmianki o wsi pochodzą z 1191 roku, kiedy to wymieniona została w Pommersches Urkundenbuch pomiędzy wioskami, z których dziesięcinę ma pobierać szczeciński kościół św. Jakuba.

Karwowo © rowerzystka

Okolice Smolęcina © rowerzystka

Mijam Smlęcin...
Smolęcin © rowerzystka

...i Barnisław - pierwsze wzmianki o wsi pochodzą z 1243 roku z okazji pobierania dziesięciny przez klasztor cysterek ze Szczecina, do którego to klasztoru wieś należała.
Barnisław © rowerzystka

Gdzieś po drodze © rowerzystka

Droga rowerowa z Będargowa na nieniecką stronę jeszcze w budowie. Ciekawe, czy w tym sezonie jeszcze zdążymy przejechać po niej do Niemiec?
Będargowo © rowerzystka

Mijam Warnik, słoneczko pięknie grzeje, choć powolutku chyli się ku zachodowi
Warnik © rowerzystka

natura © rowerzystka

Przede mną Bobolin - pierwsze wzmianki o wsi pochodzą z 1323 roku jako Bobelin. W roku 1996 otwarto przejście małego ruchu granicznego Bobolin-Schwennenz. We wsi rozpoczyna się czarny szlak rowerowy "Szlak Parków i Pomników Przyrody" prowadzący przez Dobrą i rezerwat przyrody Świdwie do Trzebieży.
Bobolin © rowerzystka

W centrum wsi, na niewielkim wypiętrzeniu, znajduje się zabytkowy kościół z pierwszej połowy XVI wieku. Ściany wzniesione z kamienia narzutowego na planie prostokąta z poligonalnie zamkniętym prezbiterium.
W latach 1945-1986 kościół znajdował się w ruinie, zachowany jedynie do wysokości okien. W trakcie odbudowy od strony północnej wzniesiono zakrystię krytą dachem pulpitowym. Wtedy też niektóre okna zamknięto półkoliście, inne zaś łukiem odcinkowym. Wszystkie posiadają jednak szerokie rozglifione na zewnątrz ościeża.
W ścianie południowej znajduje się ceglany, trójuskokowy portal zamknięty półkoliście. Obecnie jest on zamurowany. Główne wejście portalowe do świątyni znajduje się od strony zachodniej i wiedzie przez dobudowaną niewielką kruchtę, krytą ceramicznym dachem dwuspadowym.
Świątynia posiada płaski strop drewniany, kryty ceramicznym dachem dwuspadowym, w części prezbiterialnej zamkniętym wielobocznie. Z więźby dachowej wyrasta niewielka sygnaturka zakończona hełmem z kulą i krzyżem.
Plac kościelny na którym znajdował się cmentarz otoczony jest kamiennym murem i porośnięty starodrzewiem.

Kościół w Bobolinie © rowerzystka

Między Bobolinem a Stobnem Małym © rowerzystka

I mamy Stobno - wzmiankowane w 1243 roku, gdy książę szczeciński Barnim I przekazał wieś na własność klasztoru żeńskiego ze Szczecina. Na wzniesieniu w środku wsi zachowany kościół z XVI wieku zbudowany z kamieni narzutowych częściowo wymurowany (narożniki murów i okien) gotycką cegłą.
Stobno © rowerzystka

Takie tam widoczki :) © rowerzystka

Powolutku zbliżam się do Dołuj - miejscowość położona na Wzniesieniach Szczecińskich w odległości ok. 10 km od centrum Szczecina. Przez wieś przebiega droga krajowa nr 10 prowadząca do byłego, towarowo-osobowego przejścia granicznego z Niemcami - Przejścia granicznego Lubieszyn-Linken. Granica państwa przebiega w odległości 4 kilometrów.
Dołuje © rowerzystka

Przede mną większa cywilizacja, tytaj na pewno nie będzie ciszy - Mierzyn (do 1945 niem. Möringen, 1945 Mierzęcino) – wieś w północno-zachodniej Polsce, położona w województwie zachodniopomorskim, w powiecie polickim, w gminie Dobra. Od wschodu Mierzyn przylega do szczecińskiego osiedla Gumieńce. Położony jest wzdłuż drogi krajowej nr 10 ze Szczecina w kierunku granicy z Niemcami, będącej osią centralną starej zabudowy.
Ślady osadnictwa słowiańskiego pochodzą z XI i XII w. na miejscu dzisiejszego cmentarza. Potem powstała wieś okoliczna zbudowana około 1120 r. W czasie wojny trzydziestoletniej Mierzyn został całkowicie spalony przez Szwedów, a jego ludność wymarła wskutek zarazy. W 1630 wieś została odbudowana. W późniejszych okresach teren Mierzyna był często polem działań wojennych. W czasie wojen napoleońskich, 29 października 1806 r. w domu pastora w Mierzynie podpisano akt kapitulacji pruskiej twierdzy Szczecin, po czym wojska francuskie, dowodzone przez Lassalle'a weszły do miasta i zajęły je na okres 7 lat. W XIX wieku w wieś liczyła 724 osoby, a w 1939 r. 2 tysiące mieszkańców. Przed II wojną światową znajdowała się tu fabryka motocykli Alba.
Obecnie następuje dynamiczna rozbudowa Mierzyna, który staje się zapleczem mieszkalnym dla położonego nieopodal Szczecina.
W Mierzynie znajduje się XII-wieczny kościół parafialny pw. Matki Boskiej Bolesnej, zbudowany z ciosów kamiennych z dobudowaną w XVIII wieku drewnianą wieżą przykrytą stożkowym hełmem zwieńczonym kulą i krzyżem. W ścianie szczytowej od strony wschodniej można zobaczyć dwa okna romańskie i trzy gotyckie, jak również blendę w kształcie krzyża greckiego. Wewnątrz uwagę przykuwa empora, wsparta na czterech słupach. Na wyposażeniu kościoła znajdują się między innymi:
- brązowe świeczniki z XVII w.,
- dzwon z XVII w.,
- barokowy ołtarz z I poł. XVIII w.,
- brązowy krucyfiks z przełomu XIX i XX w..
W 2006 zamontowano w kościele nowy, cyfrowy dzwon.
We wsi stoi również XIX-wieczny drewniany wiatrak-koźlak.

Kościół w Mierzynie © rowerzystka

Jeszcze tylko kawałaek do ścieżki rowerowej na Europejskiej,
Szczecin © rowerzystka

dalej na Krakowskiej skręcam w Bronowicką, tam została zrobiona ścieżka rowerowa, tylko czemu tam perfidnie kończy się, by za moment w ten sam sposób biec dalej
Ścieżka rowerowa na Bronowickiej w Szczecinie © rowerzystka

Powolutku docieramy się z moim, jak to powiedział DaDasik, Łunibajczykiem. Pierwsze 100 km mamy za sobą. Choć po wczorajszej wycieczce czułam w nocy swoje mięśnie i układ kostny :)
Jutro, jak będzie pogoda planuję dłuższą trasę