Pierwsza dłuższa trasa Unibika | rowerzystka.bikestats.pl Rowerkiem przez świat...

• Sprzęt Łunibajczyk

Pierwsza dłuższa trasa Unibika

Sobota, 23 kwietnia 2011 · dodano: 23.04.2011 | Komentarze 4

Na święta wszystko przygotowane, córcia jeszcze tylko zrobi sałatkę i możemy świętować. Ja natomiast postanowiłam wypróbować mojego nowego Unbika. Postanowiliśmy, że pojedziemy w okolice Puszczy Bukowej na prawobrzeże Szczecina. Przez Autostradę Poznańską przedostaliśmy się do Podjuch, dalej do Klucza i w Kluczewku skręciliśmy na Chlebowo.
Gdzie oczy poniosą © rowerzystka

Chlebowo - wieś znajduje się 9 km od Gryfina, położona jest nad jeziorem Chlebowskim i Bagiennym, na skraju Puszczy Bukowej. Osada słowiańska ofiarowana w 1212 r. przez księcia Barnima II cystersom z Kołbacza.Tutaj znajdujemy pomnik ku czci 2 Łużyckiej Dywizja Artylerii WP wspierającej ogniem piechotę radziecką w walce z Niemcami o wyzwolenie prawobrzeżnego Szczecina
Pomnik w Chlebowi ku czci 2 Łużyckiej Dywizji Artyrelii WP © rowerzystka

Kościół gotycki z cegły, wybudowany w XIV wieku, który został zniszczony w 1945 roku. W latach 1967-68 został zabezpieczony jako trwała ruina. Od 1997 roku trwa odbudowa świątyni, która w 2001 roku została przykryta nowym dachem.
Chlebowo © rowerzystka

Na polach wiosna w pełni, wszędzie zielono. To najpiękniejsza dla mnie pora roku.
Na polach wiosna w pełni © rowerzystka

Krótki przystanek na ugaszenie pragnienia. Dzisiaj jedzie się doskonale, słoneczko ładnie świeci, wiatr ochładza w czasie jazdy, choć w niektórych momentach zawiewa dość mocno.
Chwila odpoczynku na łyk picia © rowerzystka

W Wełtyniu skręcamy na Wirów, między drzewami przyjemny chłód
Droga do Wirowa © rowerzystka

Wirów - malowniczo położona wieś letniskowa nad Jez. Wirowskim ze strzeżoną plażą, w niedalekiej odległości od Jez. Wełtyń. W średniowieczu własność cystersów. Ma kształt niewielkiej owalnicy z kościołem w centrum. Osobliwością jest znajdujące się na kościele, sporej wielkości bocianie gniazdo, a pod dachem dom sów płomykówek. Raj dla ornitologów.
Wirów © rowerzystka

Neoromański ceglany kościół w Wirowie pochodzi z II połowy XIX wieku, zbudowany na miejscu starszego. Teren dawnego cmentarza otacza kamienny mur.
Kościól w Wirowie © rowerzystka

Dojeżdżamy do Gryfina by skierować się na ...
Przedmieście Gryfina © rowerzystka

Opuszczamy Staffelde i po polnych drogach jedziemy do Pargowa
Między Staffelde a Pargowem © rowerzystka

Granica Polsko-Niemiecka © rowerzystka

Wieś po raz pierwszy wzmiankowana w 1240 r. Do miejscowości prowadzi wąska asfaltowa droga, która we wsi obsadzona jest starymi kasztanowcami. W Pargowie przeważają głównie stare, poniemieckie wiejskie domy.
Znajdują się w nim ruiny kościoła wybudowanego przed 1336 r. z głazów narzutowych i kwadr granitowych o różnym stopniu obróbki. Posiadał on niesymetrycznie rozmieszczone okna - w elewacji południowej cztery okna romańskie zwieńczone łukiem ostrym o ościeżach wykonanych z ciosów granitowych, natomiast po stronie północnej dwa okna. Kościół pokryty był ceramicznym dachem dwuspadowym.
Budynek miał także trzy portale:
- portal dwuuskokowy w elewacji południowej o pierwszym uskoku w kształcie trójliścia koniczyny, drugim ostrołukowym;
- portal dwuuskokowy, ostrołukowy w elewacji północnej;
- portal granitowy, dwuuskokowy w elewacji zachodniej (przesłoniony przez Epitafium z piaskowca pochodzące z XIX wieku).
Na ścianie szczytowej świątyni zachował się herb rodziny von Blumennthal. Na szczycie wschodnim przetrwała dekoracja w kształcie dwóch blend ostrołukowych z rozetą po środku.
W XIV wieku od strony północnej dobudowano zakrystię, która była pokryta dachem pulpitowym i posiadała od wschodniej strony okno szczelinowe.
Kościół funkcjonował nieprzerwanie do 1945 r. Po II wojnie światowej popadł w ruinę. Przy kościele przetrwały pozostałości cmentarza. Całość otoczona była kamiennym murem.

Ruina kościoła w Pargowie © rowerzystka

Komleks dworski w ruinie
Zrujnowany kompleks dworski w Pargowie © rowerzystka

Wiosna i piękna pogoda wymusza prace polowe w czasie przedświątecznym
Mimo świąt prace na polach w pełni © rowerzystka

Dojeżdżamy do Kamieńca, w rejonie wsi ciągłość osadnicza trwała od okresu kultury łużyckiej. Na wzniesieniu zwanym Świętą Górą (45 m n.p.m.) odkryto pozostałości grodziska wczesnośredniowiecznego z IX-X wieku. Również w pobliżu dzisiejszego Kamieńca, na zachodnich stokach wału morenowego, tzw. Wału Bezleśnego, rozciągającego się na przestrzeni kilkunastu kilometrów – od Bezrzecza do brzegu Odry w Siadle Dolnym, odkryto pozostałości osad. W okolicy wsi znaleziono ponad czterokilogramowy skarb monet i ozdób z początku XI wieku świadczący o istniejącym pradawnym szlaku handlowym wzdłuż Odry. W 1124 roku przebywała tu misja chrystianizacyjna biskupa Ottona z Bambergu. Wieś opustoszała na przełomie XI i XII wieku.
Pierwsze udokumentowane wzmianki o wsi pochodzą z 1203 roku, kiedy to była własnością biskupa kamieńskiego. Od roku 1243 dziesięcinę ze wsi pobierał szczeciński klasztor cysterek, a od 1300 kościół św. Jakuba ze Szczecina.
Kamieniec © rowerzystka

We wsi znajduje się XIII-wieczny kościół z ciosanego kamienia. Jest budowlą salową, prostokątną, orientowaną, bez chóru, z dobudowaną od zachodu wieżą, szerszą aniżeli nawa. Wieża wzniesiona na planie prostokąta posiadała pierwotnie jeszcze dwie szachulcowe, odeskowane kondygnacje, które uległy zniszczeniu.
Elewacje ścian wykonane są z kwadr granitowych ułożonych w regularne warstwy. Od strony zachodniej w elewacji wieży znajduje się portal główny, ostrołukowy, trzykrotnie schodkowany z klińców granitowych, dokładnie obrobionych. W ścianie południowej i północnej znajdują się również portale ostrołukowe, dwuuskokowe, wykonane z klińców granitowych, dokładnie obrobionych. Ściana wschodnia posiada trzy okna, a w jej szczycie znajduje się oculus w obramieniu ceramicznym.
Kościół ucierpiał znacznie podczas II wojny światowej i w stanie ruiny pozostawał aż do roku 1978. Po przebudowie portale w ścianie południowej i północnej pozostają zamurowane przy użyciu innego materiału, nie licującego z elewacją ścian. Wszystkie otwory okienne mocno rozglifione posiadają zmienione ceramiczne zwieńczenia.
Całość budowli nakryta jest ceramicznym dachem dwuspadowym. Hełm wieży natomiast pokryty jest ocynkowaną blachą.
Na wyposażeniu kościoła znajdują się zabytkowe przedmioty:
- Ołtarz ambonowy z XVIII wieku.
- Empora chórowa z malowanymi scenami biblijnymi (1750).
- Epitafium z drewna dla pułkownika Jana Karola von Lappenow (1729).
- Obraz ukrzyżowania (1700).
- Misa chrzcielna (1693).
- Kielich (1651).
- Dzwon odlany przez Jana Henryka Schmidta (1714).

Kościół w Kamieńcu © rowerzystka

Kamieniec - droga adekwatna do nazwy miejscowości
Kamieniec - droga adekwatna do nazwy miejscowości © rowerzystka

Powoli wracamy do Przecławia. Słoneczko pięknie świeci, wszędzie soczysta zieleń cieszy oczy...
Wiosna © rowerzystka

...a kwiaty swoją wonią wzbogacają zapach świeżego powietrza
Drzewo kwitnące © rowerzystka

Jazda nowym rowerkiem okazała się lekka i przyjemna :)